Outsourcing pracowników a BHP
04.06.2019
BHP,
Firmy outsourcingowe stają się coraz popularniejsze nie tylko na zachodzie, ale również
w Polsce. Zastanawiasz się nad podjęciem współpracy z taką spółką? Pamiętaj, że zarówno Ty, jak i firma outsourcingowa jesteście odpowiedzialni za bhp pracowników outsourcingowych. Jak wygląda w praktyce podział obowiązków? Przeczytaj i sprawdź.
Stosunek prawny pomiędzy firmą outsourcingową, przedsiębiorstwem a pracownikami
W przypadku gdy dane przedsiębiorstwo korzysta z usług pracowników outsourcingowych, stosunek prawny występuje pomiędzy:
- Firmą outsourcingową a przedsiębiorstwem.
- Firmą outsourcingową a zatrudnionymi w niej pracownikami.
Z powyższego podziału jednoznacznie wynika, że przedsiębiorstwo nie jest pracodawcą dla osób, z usług których korzysta na co dzień. Taką funkcję pełni firma outsourcingowa.
Pamiętaj!
Dokładnych informacji szukaj w przepisach Kodeksu Pracy – w tym przypadku szczególne znaczenie ma artykuł 208. Są w nim określone obowiązki przedsiębiorstwa w sytuacji, gdy pracowników wykonujących zadania w tym samym miejscu zatrudnia kilka różnych podmiotów.
Umowa pomiędzy firmą outsourcingową a przedsiębiorstwem
Dobrym sposobem rozdzielenia obowiązków związanych z bhp jest umowa pomiędzy firmą outsourcingową a przedsiębiorstwem korzystającym z usług jej pracowników. Dokument może przewidywać, że danym tematem zajmie się pierwszy podmiot, a koszty pokryje zakład pracy. Natomiast są możliwe także inne scenariusze. Przykład: przedsiębiorstwo samodzielnie wykona potrzebne działania.
W umowie powinien znaleźć się również zapis, który reguluje obowiązki bhp formalnie obciążające firmę outsourcingową, a w praktyce leżące w gestii przedsiębiorstwa – na przykład zapewnienie odpowiednich warunków pracy: prawidłowego oświetlenia czy temperatury.
Koordynator nadzorujący BHP
Bardzo ważnym elementem podczas spisywania umowy jest wybór osoby sprawującej nadzór nad bhp wszystkich osób pracujących w tym samym miejscu – niezależnie od tego, kto je zatrudnia. Koordynator nie zwalnia ani firmy outsourcingowej, ani przedsiębiorstwa z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie.
Dodatkowe obowiązki przedsiębiorstwa względem firmy outsourcingowej
Przedsiębiorstwo, które korzysta z usług pracowników firmy outsourcingowej, powinno przekazać jej dokumentację zawierającą najważniejsze informacje dotyczące bhp – szczególnie ważne są dane o zagrożeniach zdrowia i życia, które występują w zakładzie.
BHP pracowników outsourcingowych
Pracownicy outsourcingowi powinni przejść badania lekarskie, a następnie odbyć wstępne szkolenie BHP. Jeśli sytuacja tego wymaga, należy ich wyposażyć w niezbędną odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej. To zadanie dla firmy outsourcingowej – pracodawcy (lub przedsiębiorstwa – jeśli takie są ustalenia pomiędzy podmiotami).
Jako przedsiębiorca masz prawo prosić pracowników outsourcingowych o okazanie dokumentów, które potwierdzają ich uprawnienia niezbędne do wykonywania określonych zadań w zakładzie (np. obsługi wózka widłowego) oraz odbycie badań lekarskich czy wstępnego szkolenia bhp.
Ważna informacja!
Zasady opisane powyżej stosuje się tylko w przypadku outsourcingu. Jeśli firma outsourcingowa nie świadczy danej usługi przedsiębiorstwu, a jedynie oddaje do dyspozycji swoich pracowników, mówimy o pracy tymczasowej. Ale nie zawsze - wszystko zależy od konkretnej sytuacji pomiędzy podmiotami.
Podsumowanie
BHP pracowników outsourcingowych w wielu przypadkach wymaga podjęcia dodatkowych rozmów oraz podpisania umowy z firmą outsourcingową. Mamy nadzieję, że nasz artykuł wyjaśnił najważniejsze kwestie z nią związane. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat bhp osoby nowoprzyjętej, przeczytaj nasz poprzedni wpis o onboardingu.