Ergonomia pracy biurowej: jak zapewnić komfort swoim pracownikom?
14.02.2019
Ergonomia pracy,
Mająca swoje początki w naukach o zarządzaniu, ergonomia jest obecnie jednym z ważniejszych aspektów dotyczących bezpieczeństwa oraz higieny pracy w różnego rodzaju organizacjach. Obala również mit, że praca siedząca jest o wiele bezpieczniejsza czy mniej szkodzi zdrowiu niż ta fizyczna. Wymuszona pozycja, w której pracownicy spędzają nawet 10 godzin, wpływa negatywnie na zdrowie. Jak w takim razie biuro powinno być przystosowane, aby zniwelować niepożądane skutki pracy?
Lista czynników, które przeszkadzają w pracy jest długa.
Warto jednak wymienić najważniejsze z nich, aby wiedzieć, przed czym należy się chronić w codziennej pracy.
Niewłaściwe światło
Zbyt ciemne może pogorszyć wzrok, zbyt jasne doprowadza nawet do bólu głowy. Przekłada się to bezpośrednio na spadek koncentracji i przez to zwiększa się ryzyko popełnienia błędu.
Nadmierny, uciążliwy hałas
Praca umysłowa, jak każdy wie, wymaga skupienia. Bodźce dźwiękowe, które powtarzają się cyklicznie mogą skutecznie rozpraszać, a przy tym być źródłem stresu czy nadmiernej nerwowości.
Stres, czyli…
Nadmiar obowiązków, ciągłe telefony czy po prostu zły nastrój mogą wpływać na to, że pracownicy będą bardziej podatni na jego działanie.
Obciążenie mięśni, praca w pozycji wymuszonej
Niewłaściwa postawa ciała skutkuje przeciążeniem lub ciągłym napięciem mięśni.
Ergonomia w pracy nie powinna być tylko pustym sloganem
To normy, które pozwalają przystosować urządzenia do wydajności człowieka, aby usprawnić wykonywaną pracę. Stereotypowo dane przepisy są traktowane jako uciążliwe i jedynie zabierające czas. Natomiast są istotne o tyle, że dzięki nim wzrasta efektywność wykonywanej pracy. Aby przyjrzeć się jej bliżej, warto podzielić to zagadnienie na dwa węższe tematy. Różnią się od siebie przede wszystkim punktem odniesienia do danej kwestii.
Ergonomia stanowiska pracy
Chodzi o pracę przy komputerze oraz wszystkie towarzyszące jej aspekty. Jak w takim razie powinno wyglądać biurowe miejsce pracy?
- Biurko – podstawowy element wyposażenia danej przestrzeni. Powinno być szerokie na tyle, aby pracownik mógł swobodnie poustawiać na nim wszystkie niezbędne do pracy sprzęty, a przy tym podczas korzystania z nich zapobiec nienaturalnym pozom czy wygięciom ciała.
- Krzesło – powinno mieć regulowaną wysokość oparcia oraz siedziska. Optymalne ustawienie to około 50 cm od podłogi. Czasami pracodawca inwestuje w dodatkowe podparcie dla pleców: podkładkę, dzięki której pracownik siedzi poprawnie.
- Komputer – ergonomia mówi o tym, że powinien znajdować się w odległości mniej więcej 40-70 cm od twarzy. Natomiast kąt obserwacji tego, co dzieje się na monitorze, według przepisów oscyluje wokół 20-50 stopni.
Ergonomia miejsca pracy
Przestrzeń do pracy powinna być wyposażona w kilka elementów:
- Umieszczenie rolet w oknach chroni oczy od nadmiernego światła słonecznego, które może skutecznie przeszkodzić podczas pracy.
- W czasie pracy pomieszczenie powinno być oświetlenie zarówno sztucznym jak i naturalnym światłem.
- Temperatura tak istotna zarówno zimą oraz latem nie powinna być zbyt niska. Dopuszcza się taką do 18 stopni Celsjusza. Ponadto, pokój powinien być odpowiednio wentylowany oraz dodatkowo może być zaopatrzony w klimatyzację.
- Na każdą osobę pracującą w biurowcu, pracodawca powinien zarezerwować minimum 13 metrów kwadratowych wolnego miejsca.