BHP podczas zimy. Zadbaj o bezpieczeństwo swoich pracowników
12.11.2019
BHP, Obowiązki BHP pracodawcy,
Podczas zimy zwróć szczególną uwagę na bezpieczeństwo oraz komfort pracy swoich pracowników. Przeczytaj o tym jak przygotować się do zbliżającego się sezonu zimowego.
Wykonaj przegląd stanu technicznego budynków, budowli i instalacji
Przed zimą warto wykonać przegląd stanu technicznego budynków, budowli oraz instalacji, które wchodzą w skład posiadania czy dzierżawy przedsiębiorstwa. Chodzi między innymi o elementy elewacji, balustrady, balkony, urządzenia zamontowane do do ścian oraz dachu, w tym rury czy instalacja piorunochronna, kominy, włazy, parapety. Warto sprawdzić stan ociepleń, izolacji, pokryć dachowych, ramp służących do rozładowania towaru, elementów odwodnienia i obróbek blacharskich, instalacji różnego rodzaju. Bardzo ważne jest także sprawdzenie stanu technicznego zabezpieczeń przeciwpożarowych. Rzetelnie wykonany przegląd (oraz ewentualna naprawa uszkodzeń) będą gwarantowały bezawaryjne funkcjonowanie firmy przez wymagające zimowe miesiące.
Zapewnij odpowiednie warunki pracy swoim pracownikom
Podczas zimowych miesięcy warto szczególnie zadbać o bezpieczeństwo i komfort pracy swoich podwładnych. Co według prawa powinieneś zrobić? To zależy od tego, jaki charakter pracy wykonują Twoi pracownicy.
- Pracownicy wykonujący pracę na otwartej przestrzeni
Osoby, które pracują na stanowiskach wymagających przebywania na zewnątrz powinny mieć zapewnione przede wszystkim wytrzymałe i ciepłe obuwie oraz odzież zimową. W tym przedmioty ochronne na głowę, twarz, a także ręce. Bardzo ważne jest także zapewnienie zadaszenia do wykonywania niektórych prac, na przykład spawalniczych. Pracownik wykonujący pracę na otwartej przestrzeni powinien także móc zjeść oraz napić się czegoś ciepłego. Ważnym elementem zapewniającym komfort pracy jest pomieszczenie, w którym pracownicy mogą zmienić ubranie, odpocząć, ogrzać się oraz schronić się przed opadami atmosferycznymi czy efektami nagłego pogorszenia się warunków pogodowych. W takim miejscu minimalna temperatura powinna wynosić co najmniej 16 stopni Celsjusza, a na każdą osobę powinno przypadać co najmniej 0,1 metra kwadratowego powierzchni. Całkowita powierzchnia takiego pomieszczenia powinna być równa 8 metrów kwadratowych.
- Pracownicy przebywający w budynku
W przypadku pracowników, którzy pracują w budynkach, pracodawca powinien zapewnić im odpowiednią temperaturę otoczenia wynosząca nie mniej niż 14 stopni Celsjusza. W pomieszczeniach biurowych oraz tam, gdzie jest wykonywana lekka praca fizyczna – nie niższą niż 18 stopni Celsjusza. Należy także zadbać o odpowiednie oświetlenie naturalne oraz sztuczne. W niektórych przypadkach potrzebne będą również obuwie i odzież robocza.
W jakich warunkach należy powstrzymać się od wykonywania pracy?
Istnieją przepisy prawa, które nakazują powstrzymanie się od pracy w szczególnych wypadkach. Przykładowo: paragraf 12 Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu niektórych prac z zakresu gospodarki leśnej nakazuje powstrzymanie się od prac podczas obfitego deszczu, silnego wiatru, w przypadku burzy, ujemnych temperatur dochodzących do minus 20 stopni Celsjusza oraz w warunkach ograniczonej widoczności.
Podsumowanie
Zima to szczególny czas dla pracowników – w tym okresie warto szczególnie zadbać o ich bezpieczeństwo oraz komfort pracy. Mamy nadzieję, że powyższy artykuł naprowadził Cię na kluczowe elementy dotyczące tego zagadnienia.