BHP kierowcy zawodowego — omawiamy czas pracy, przepisy i inne informacje

02.05.2023

kierowcy zawodowi a bhp

Bezpieczeństwo i higiena pracy kierowców zawodowych (BHP) jest bardzo ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Kierowcy zawodowi, którzy spędzają wiele godzin za kierownicą, są narażeni na wiele niebezpieczeństw, takich jak zmęczenie, stres czy wypadki drogowe. Dlatego niezbędna jest kontrola aktywności kierowcy.

Dzienny czas pracy kierowcy zawodowego. Czy może przekroczyć 15 godzin?

Nie, dobowy czas pracy kierowcy zawodowego nie może przekroczyć 15 godzin. Zgodnie z przepisami prawa pracy oraz przepisami dotyczącymi transportu drogowego, maksymalny czas pracy kierowcy nie może pracować więcej niż 15 godzin na dobę, w tym czasie jazdy nie może przekroczyć 9 godzin. Po upływie 4,5 godziny jazdy kierowca musi zrobić przerwę w długości co najmniej 45 minut. Przerwy takie powinny być robione co najmniej co 4,5 godziny jazdy. Przepisy te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze i ochronę zdrowia kierowcy oraz innych użytkowników dróg.

Jak długo może trwać prowadzenie pojazdu w ciągu doby?

Długi czas pracy kierowcy i brak odpowiednich przerw może prowadzić do zmęczenia, co z kolei stanowi zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Zmęczony kierowca może źle oceniać sytuacje na drodze, popełniać błędy lub reagować z opóźnieniem, co może prowadzić do groźnych sytuacji na drodze. Dlatego przepisy dotyczące czasu pracy kierowców zawodowych mają na celu zapewnienie, że kierowcy są wypoczęci i gotowi do prowadzenia pojazdu. Dodatkowo kierowcy muszą przestrzegać określonych limitów czasu jazdy i przerw, chodzi tu m.in. o odpoczynki tygodniowe regularne. Wprowadzenie takich regulacji jest zatem kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach i ochrony zdrowia kierowców.

Bezpieczeństwo na drogach a czas pracy u kierowców zawodowych

Bezpieczeństwo na drogach jest bardzo ważne dla każdego uczestnika ruchu drogowego, a w szczególności dla kierowców zawodowych. Wiele wypadków drogowych wynika z nadmiernego zmęczenia kierowców, co może być związane z niewłaściwym rozkładem czasu pracy i odpoczynku.

W związku z tym, w Unii Europejskiej obowiązują normy dotyczące czasu pracy i odpoczynku kierowców, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach. Zgodnie z tymi normami, kierowcy zawodowi muszą przestrzegać określonego limitu czasu pracy i muszą mieć wystarczającą ilość czasu na odpoczynek przed ponownym rozpoczęciem jazdy.

Odpoczynek skrócony w ramach higieny pracy kierowcy

Odpoczynek skrócony w ramach higieny pracy kierowcy to przerwa w czasie prowadzenia pojazdu, która pozwala na regenerację sił i uniknięcie zmęczenia. Według europejskich regulacji dotyczących czasu pracy kierowców kierowcy powinni odpoczywać przez określony czas między okresami pracy, aby zapobiec wypadkom związanym ze zmęczeniem. Odpoczynek skrócony to jeden z rodzajów przerw, które kierowca może wykorzystać w trakcie swojego czasu pracy.

Odpoczynek skrócony to przerwa trwająca co najmniej 30 minut, która może być wzięta na stacjach paliwowych, parkingach lub innych miejscach, gdzie kierowca ma możliwość odpoczynku. Ważne jest, aby kierowca podczas odpoczynku skróconego miał dostęp do wygodnego miejsca do siedzenia, posiłku oraz toalety.

Należy pamiętać, że odpoczynek skrócony nie zastępuje pełnego odpoczynku, który kierowca powinien zapewnić sobie przed rozpoczęciem kolejnego okresu pracy. Odpoczynek skrócony może być jednak dobrym sposobem na złagodzenie zmęczenia w trakcie długiej jazdy i poprawę ogólnego samopoczucia kierowcy.

Kierowca zawodowy – jak liczyć tygodniowy czas pracy?

Tygodniowy czas pracy kierowcy jest liczbą godzin, które kierowca poświęca na pracę w ciągu siedmiu dni, licząc od północy z niedzieli na poniedziałek do północy z soboty na niedzielę. W przypadku kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy, tygodniowy czas pracy liczy się od północy z niedzieli na poniedziałek do północy z niedzieli na poniedziałek.

Europejskie przepisy dotyczące czasu pracy kierowców określają maksymalną liczbę godzin pracy w ciągu tygodnia. Według tych przepisów tygodniowy czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 56 godzin, a w ciągu dwóch kolejnych tygodni pracy kierowca musi mieć co najmniej dwa dni wolne, z których jeden musi być dniem niedzielnym. Niezbędny jest też regularny odpoczynek tygodniowy.

W przypadku kierowców samochodów ciężarowych wykonujących międzynarodowy transport drogowy, tygodniowy czas pracy nie może przekroczyć 60 godzin, a w ciągu dwóch kolejnych tygodni pracy kierowca musi mieć co najmniej dwa dni wolne, z których jeden musi być dniem niedzielnym.

Pauza i pauza dzielona w czasie pracy kierowców

Pauza i pauza dzielona to dwa rodzaje przerw, które kierowcy muszą przestrzegać zgodnie z europejskimi przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowców. Przerwy te są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze i uniknięcia wypadków związanych ze zmęczeniem kierowcy.

Pauza to jednorazowa przerwa w czasie pracy kierowcy, która trwa co najmniej 45 minut. Pauza powinna być wzięta po najmniej 4,5 godzinach ciągłej pracy. Podczas pauzy kierowca może odpocząć, zjeść posiłek, wykonać ćwiczenia rozciągające lub zająć się innymi czynnościami, które pozwolą mu na regenerację sił i uniknięcie zmęczenia.

 

Sprawdź nasze Szkolenie okresowe BHP online dla przedstawicieli handlowych i innych pracowników kierujących pojazdem służbowym.

Firmy współpracujące