Apteczki zakładowa według Kodeksu Pracy
14.02.2017
Medycyna pracy, Obowiązki BHP pracodawcy,
Każdy zakład pracy powinien być wyposażony w sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy oraz w środki do udzielenie pomocy. Dodatkowo na terenie zakładu powinna znajdować się osoba lub osoby wyznaczone i przeszkolone w zakresie udzielanie przedlekarskiej pierwszej pomocy.
Skład apteczki zakładowej precyzują przepisy Kodeksu pracy, jednak powinien on być także ustalany w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. Apteczka musi znajdować się w miejscu ogólnie dostępnym i widocznym. Jej wyposażenie powinno być umieszczone w odpowiedniej walizeczce lub torbie oznakowanej białym krzyżem na zielonym polu.
Przepisy Kodeksu pracy a apteczka zakładowa
Obowiązek w zakresie posiadania na terenie zakładu pracy apteczki wynika z Kodeksu pracy. Dokładne przepisy dostarcza ustawa z dnia26 czerwca 1974, a także rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Według art. 209 Kodeksu pracy, pracodawca jest zobowiązany zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów BHP podkreśla, że pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielenia pierwszej pomocy.
Przede wszystkim powinny to być punkty pierwszej pomocy w miejscach, gdzie wykonywane są prace powodujące duże ryzyko wypadku, a także apteczki w poszczególnych oddziałach zakładu pracy. Dodatkowo według rozporządzenia, w punktach pierwszej pomocy i przy apteczkach musi znaleźć się w widocznym miejscu instrukcja udzielania pierwszej pomocy.
Wyposażenie apteczki zakładowej
Standardowa apteczka zakładowa, umieszczona w miejscach, gdzie nie ma bezpośredniego zagrożenia wypadkiem, np. w biurze, powinna zawierać m. in.:
- 4 sztuki opaski dzianej w różnych rozmiarach,
- zestaw plastrów z opatrunkiem,
- opaski elastyczne,
- kompresy gazowe,
- gazę opatrunkową,
- nożyczki,
- rękawice lateksowe,
- maseczkę do sztucznego oddychania,
- poloplast,
- bandaż dziany,
- siatkę opatrunkową,
- chusty trójkątne,
- płyn dezynfekujący,
- a także instrukcję udzielania pierwszej pomocy wraz z wykazem telefonów alarmowych.
W apteczce zakładowej nie można przetrzymywać ligniny, waty, kropli żołądkowych, nasercowych itp. oraz tabletek przeciwbólowych i innych leków.
Niedopełnienie przez pracodawcę obowiązku wyznaczenie osoby lub osób do udzielania pierwszej pomocy, a także zaniechanie wyposażenia zakładów pracy w apteczki jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika.